D.19.1-2019. Kl.8.30-1140.

Gravand

Kl.7.00 var det omkring 10 km sigt, men lige ved solopgang blev det tåge med sigt ned til 1 km. Når tænkte jeg ikke godt, men jeg kørte alligevel og valgte at gå en runde ved pøl og Povl skov. Oppe ved tontoft nakke var det tåget, koldt og rim over det hele. Senere kom der en opklaring men dog med dårligt sigt.

Ved pøl strand p.plads hørte jeg et fuglekonge kald som jeg kendte godt. Det var den rødtoppede fuglekonge . En enlig rødtoppet fuglekonge blandt solsorte, korttåede træløbere og bogfinker. Det vrimlede i det hele taget med solsorte i området ved pøl, Povl skov og gammelskov p.plads. Før i tiden heroppe gik der mange år før jeg så rødtoppet fuglekonge, men i de seneste år er der dukket flere op, men flest i træktiden. Så anden gang jeg har rødtoppet fuglekonge her om vinteren.

Turen rundt i skoven og mark gav mange småfugle. Vindrosler, ringduer, musvåger, flere solsorte, træløbere, mejser og stor flagspætte.

Efter en fin tur rundt i skov og marker kørte jeg over til gammelskov p.plads og gik en tur videre langs stranden til købingsmark. Ud over lå der hvinænder, ederfugle, toppede skalleslugere , grå og pibeænder. Pludselig fra venstre kom der en Gravand flyvende fra vest mod øst. Faktisk først en art jeg først ser sidst i februar og marts. På grund af det tågede vejr kunne jeg ikke se så meget ud over havet. Hjem til p.pladsen vrimlede det med solsorte og til min overraskelse fou. Der to sangdrosler. På den lille p.plads som er omgivet træer, buske og rørskov vrimlede også her med solsorte og Andre drosler.

På vejen hjem fra p.pladsen kom der blå kærhøg , se billede, fra venstre over bakketoppen og videre mod øst.

Alt i alt en fin tur.

Fuglearter på dagens tur. Se Dofbasen.

Leave a comment